Jaht Bossanova startis ARC regatil
Tekst ja fotod: Külliki Luks Bossa Nova meeskonnaliige kylliki.luks@wuerth.ee
Kolmapäeval 5. septembril korraldas Pirita Jahtklubi piduliku sümboolse stardi jahile Bossa Nova (First 36,7). Jahti tulid merele ära saatma kõik igakolmapäevasele regatile sättivad jahid. Bossa Nova pika merereisi peamiseks eesmärgiks oli osalemine väga populaarsel ja osavõturohkel võidupurjetamiseregatil ARC 2007 (Atlantic Rally for Cruisers) Las Palmasest kuni Kariibi mereni (St. Lucia Antillidel) - kokku 2700 miili. Jahi otsad anti Pirita sadamas kell 16:00. Kogu teekonna teevad kaasa Kapten Valdeko Loopere ja meeskonnaliige Enn Normak. Pidulikul suupistete ja vahuveiniga ärasaatmisel osalesid sõbrad, perekonnaliikmed ja purjetajad.

Bossa Nova kogu teekonna pikkuseks on umbes 12 000 miili. Tagasi Pirital plaanitakse olla 2008. aasta juunis. Senine teekond on kulgenud ilma viperusteta või nagu kapten Valdeko Loopere ise mainis: “Põhjameri oli karm, La Manche põnev, Biscaia ärev, Hispaania Portugali rannik tõotatud paradiis”. Minul, meeskonnaliikmel Küllikil, oli võimalus osaleda etapil Lissabon- Sined- Lagos- Las Palmas. Portugali rannikul valitses juba tõeliselt soe ja meeldiv purjetamisilm. Sinedi ranniku lähedal toimus kogu meeskonna pidulik ristimine, mille tõestuseks saime ka kõik fotoga dokumendi. Ristimise protseduur ise oli järgmine: tõotuse ettelugemine, vendriga selga ja mereveega ülevalamine. Meeleolu oli ülev.
Lissabonis kohtusime teise Eesti jahiga Hermes X (X 35), kes oli samuti teel Las Palmase poole. Lissabon- Lagose etapile järgnes juba tõsisem merereis Lagos- Las Palmas u 690 meremiili. Selleks valmistus kogu meeskond, kapten ja 5 meeskonnaliiget väga tõsiselt, kuna suuremale osale oli suurel merel nii pikka aega viibimine esimene kord elus.

Mina ja meeskonnaliige Tiina Maalinn, tegime juba varakult valmis toidumenüü ja meeste kaasabil ostsime kaasa toiduvarud. Esimesed paar päeva oli tuul suhteliselt tugev 15 m/s taganttuul, lained harjumatult suured ja pikad, kuid siis järgnes 30 tundi sõitu mootori ja automaatrooliga. Automaatrooli hellitusnimi oli Pedro. Kui tuul oli natuke vaibunud, tuli aeg pakkuda meeskonnale kodused kulinaarseid hõrgutisi. Valmisid mannavaht piimaga, bubert puuvilja kisselliga, kaneelisaiad mandli ja rosinatega, õunakook biskviiditaiganaga, ühepajatoit, täidetud kotletid, puuvilja salatid jne. Kõike seda võimaldas teha jahis olev hea varustusega köök, kuid kasutusele võeti ka jahis olev lisavarustus. Mannavahule mõeldes meenus, et meil on vaja mikserit. Mõeldud, tehtud. Kasutamist leidis akutrell MAKITA, kuhu otsa kinnitasime ehitusteibiga kaks kahvlit ja mikser oligi valmis. Mannavaht ja kogu Atlandi menüü jättis meeskonnale nii sügava mulje, et see tähendati kapteni poolt üles isegi logiraamatusse. Täielik nauding, meeldiv soe ilm, mõnus tuul, ainsateks kaaslasteks delfiiniparved, lendkalad ja väsinud linnukesed keset ookeani. Väga harva oli näha ka mõnda suur kaubalaeva või mõningaid purjelaevu.
Kokku viibisime merel 4 ööd ja 5 päeva. Kui Bossa Nova jõudis Las Palmase jahtsadamasse oli 235st jahist juba 145 kohal. Kohal oli ka juba Eesti jaht Martha (Colin Archer 40), kes teeb kaasa sama regati ja Gran Ganaria lõunasadamas viibiv jaht Hermes X. Seega sel ajal oli seal saarel kokku 3 Eesti jahti. See on kindel märk, et Eesti purjetamine hakkab juba väga kaugetele meredele jõudma.
Las Palmase periood oli küllaltki pikk, kuid tegevuse puuduse üle keegi kurta ei saanud. Kuna turvalisusnõuded sellel regatil osalemiseks on suured, algas jahi ettevalmistamine regatiks.
22. novembril sai Bossa Nova mandaadi tehtud. Kuni stardini käis elav seltsielu sadamas, toimusid peod ja ka erinevad koolitused. Viimane õhtu kell 00:00 korraldati suur avashow koos ilutulestiku ja peoga.
Esimesena anti start võistluspurjetamise jahtidele (keeld kasutada mootorit) – kokku 22 jahti. Järgnes Bossa Nova start, 5- liikmeline meeskond koosseisus (kapten Valdeko Loopere, Enn Normak, Raivo Jaanson, Peeter Siniväli, Lauri Luks) koos ülejäänud umbes 210 alusega. Nö rahvaspordi klassis võib kasutada mootorit, kuid kõik kasutamise korrad tuleb deklareerida ausalt. Osad tehniliselt mitte korras jahid võtsid stardi järgmisel päeval.
Esimeses grupis startis ülivõimas venelastele kuuluv jaht Murka-2. Ülivõimas nii meeskonna kui tehnilise taseme poolest. Nende sooviks on purustada senised rekordid Atlandi ookeanil. Puhus taganttuul u 10 m/s lisaks kõvemad puhangud, mis tähendas, et spinnakeri ei kasutatud. Teada on, et saarte vahel tekivad tugevad tuuled, mis on põhjustatud mägisest maast – tuuleiilid, mille kiirus võib olla väga suur. Minu viimases telefonikõnes Bossa Novale anti mulle teada, et natuke peale starti juba purunes ühe jahi spinnakeri poom …
Finišisse plaanitakse jõuda umbes 16 detsembri paiku ja siis kuni märtsikuuni viibib jaht Kariibi mere piirkonnas: Lucia- St. Vicent- Grenada- Barbados- Martinique- Dominica- Guadeloupe- Antigua- Bermuda.
Märtsis alustatakse tagasiteed Assooridelt Plymonthi, suunaga koju Pirita sadamasse. Kuna hetkel olid veel mõned etapid vabad, siis huvi korral palun kontakteeruda minuga: kylliki@wuerth.ee. Ise pakin kotid ja sõidan jälle purjetama 19. detsembril, suunaks St. Lucia. Võtan kaasa ka lapsed, osaleme ARC 2007 lõpupeol ning külastame Martinique ja Barbadose saart. Kogu info antud võistluse kohta leiate aadressilt: http://www.worldcruising.com/arc/index.aspx. |